top of page
  • Sandra Skorupa-Franiszyn

Ile kosztuje film reklamowy? Stwórz wideo bez rozbijania banku


Reklama wideo za 300 złotych? Tak! To możliwe. Na polskim rynku grono filmowców jest spore i nie brakuje atrakcyjnych cen filmów reklamowych. Takie stawki bardzo często oferują początkujący filmowcy, ale również doświadczeni twórcy krótkich filmów w postaci reelsów czy tiktoków. Filmy reklamowe w Polsce nadal przez wielu przedsiębiorców są niedoceniane. Dlatego branża oferuje często niższe stawki, by zachęcić klientów do współpracy i pokazać im, jak wielką moc ma reklama wideo. Z tego artykułu dowiesz się, ile kosztuje dobry film reklamowy i co wchodzi w skład budżetu?


SPIS TREŚCI:

  1. Ceny produkcji filmów reklamowych – ile kosztuje wideo?

  2. Budżet na film reklamowy – ile powinien wynosić?

  3. Dlaczego filmy reklamowe są tak drogie?

  4. Preprodukcja – ile kosztuje opracowanie scenariusza do reklamy?

  5. Produkcja filmu reklamowego – kosztorys

  6. Zatrudnienie aktorów do reklamy – stawki

  7. Cena filmu reklamowego a cena sprzętu filmowego i studia

  8. Postprodukcja, czyli montaż filmu reklamowego – ile kosztuje?


Ceny produkcji filmów reklamowych – ile kosztuje wideo?

Ceny produkcji filmów reklamowych zależą od setek, a nawet tysięcy rozmaitych czynników oraz zmiennych. Jedną z najważniejszych jest rodzaj wykonywanej reklamy wideo. Więcej o formach wideo przeczytasz w artykule Filmy reklamowe i reklamy wideo — jak dobrać rodzaj do swojego biznesu. Najdroższe z reguły są reklamy kinowe i telewizyjne. Najtańsze zazwyczaj proste i krótkie filmiki, pionowe wideo czy filmy instruktażowe.


Ile kosztuje film reklamowy 5-minutowy? A ile zapłacę za wideo 30-sekundowe? Odpowiedzenie na te ogólne pytania jest prawie niemożliwe. Kreacja materiału składa się z 3 złożonych etapów – preprodukcji, produkcji i postprodukcji. Cena uzależniona jest nie tylko od długości filmu. Zróżnicowanie kosztów wynika również z oczekiwań firmy, użytego sprzętu, popularności aktorów, wykorzystania specjalistycznych rekwizytów czy zaawansowanej postprodukcji obrazu. Niemniej wielu twórców i producentów przyjmuje pewne widełki cen filmów reklamowych:

· 1 minuta filmu reklamowego – 2 godziny nagrywania – koszt 2000 zł

· 2 minuty filmu reklamowego – 5 godzin nagrywania – koszt 4000 zł

· 3 minuty filmu reklamowego – 6 godzin nagrywania – koszt 6000 zł

· 4 minuty filmu reklamowego – 8 godzin nagrywania – koszt 8000 zł.


Ujęcie tych ram cenowych należy jednak traktować z przymrużeniem oka. Za jedno 1-minutowe proste wideo instruktażowe cena zazwyczaj jest niższa. Szczególnie gdy klient zleca realizację paczki kilku materiałów. Z reguły im większa liczba jest zamawiana, tym większy upust zyskuje się na jednej produkcji. Trzeba też zwrócić uwagę na to, że profesjonalny teledysk do 3-minutowego utworu będzie kosztował znacznie więcej niż 6000 zł.


Według raportu The State of Video Marketing 2022 średnio większość ludzi wydaje ok. 2000-5000 zł na typowy film reklamowy, przy czym zdecydowana większość (97%) wydaje mniej niż 40 000 zł.



Budżet na film reklamowy – ile powinien wynosić?

Ile powinien wynosić budżet na film reklamowy? To oczywiście zależy od wcześniej wskazanych czynników, ale również możliwości finansowych firmy. Najlepszym sposobem rozmów z wykonawcą jest ujawnienie, ile pieniędzy zamierza się przeznaczyć na produkcję wideo. Wówczas twórca ma jasność, na co może sobie pozwolić i co może w tej cenie zaoferować.


Lepsze światło, lepsza optyka, profesjonalni aktorzy czy zdolny kolorysta. Jeżeli pieniędzy jest mniej, nic straconego. Kreatywny twórca wymyśli, jak zmieścić się w budżecie i zrobić efekt WOW — jednak to zadanie niezwykle trudne. Z zespołem Skorupa Film wykonasz wideo reklamowe z budżetem 300 zł oraz 3000 zł, a nawet 30 000 zł. Mamy doświadczenie w produkcjach ekonomicznych oraz kosztownych.


Dlaczego filmy reklamowe są tak drogie?

Filmy reklamowe nie muszą być drogie. To nie są Piraci z Karaibów, Avatar czy Avengersi, na których produkcje z chęcią wydano setki milionów dolarów. Nie zmienia to jednak faktu, że za pracę ekipy oraz wykorzystany sprzęt należy zapłacić. Stawki Skorupa Film są rozsądne i konkurencyjne. Praca zespołu niezależnych freelancerów jest znacznie tańsza niż praca całej agencji wideo. Taki model pracy umożliwia tworzenie wysokiej jakości materiału bez rozbijania banku.


Preprodukcja – ile kosztuje opracowanie scenariusza do reklamy?

Preprodukcja jest procesem planowania i przygotowywania wszelkich aspektów i kwestii niezbędnych do przystąpienia do etapu produkcji. W tym celu researchuje się branżę, sprawdza konkurencję, czy podpatruje trendy wideo w danym obszarze. Czynności te umożliwiają później stworzenie scenariusza filmu reklamowego, który może kosztować kilkaset złotych lub kilka tysięcy złotych.


Na etapie preprodukcji tworzy się również tzw. kalendarzówkę (ang. call sheet), ustala wszelkie terminy realizacyjne, przeprowadza casting aktorów itp. To niezwykle ważny etap. Im więcej czasu poświęci się na przygotowania, tym sprawniej i szybciej przejdzie się przez najdroższy etap, czyli produkcję.


Source: Wolfcrow, A Quick Guide to Planning your Pre-production Schedule


Produkcja filmu reklamowego – kosztorys

Kosztorysowanie samego etapu produkcji wiąże się głównie z oszacowaniem wynagrodzeń dla scenarzysty, reżysera, operatora, dźwiękowca, wizażysty i całej ekipy filmowej. Im bardziej skomplikowana produkcja, tym większa ekipa, a co za tym idzie — wyższe koszty. Osoby wykonujące zawody filmowe często rozliczają się na zasadzie ryczałtu lub stawki dziennej. Szczegóły zależą od rodzaju produkcji i ustaleń między kontrahentami. Wynagrodzenie reżysera może wynosić kilka tysięcy złotych. Dzienna stawka operatora to ok. 700-1700 zł, a asystenta oświetlenia lub kamery 500-800 zł.


Zatrudnienie aktorów do reklamy – stawki

Aktorzy do filmów reklamowych za darmo? Tak. To możliwe. Możliwe jest wszystko. Wiele firm z małymi budżetami marketingowymi decyduje się na wykorzystanie własnych pracowników w spocie reklamowym. Czasami jest to konieczność, by dodać filmom autentyczności. Opcję tę rozważam z klientem zawsze indywidualnie.


Zdarza się, że pracownicy mają dar do stania przed kamerą i wypadają równie dobrze, jak aktorzy. Inni mają ogromną tremę i godzą się na udział w spocie tylko z powodu nalegań szefa. W takich przypadkach odradzam nagrań, ale zdarzają się uparci klienci z ograniczonym budżetem, którzy dla powstania wideo zrobią wszystko...


Stawka dzienna mało znanych i początkujących aktorów to zwykle 500-2000 zł. Popularniejsi aktorzy w reklamach rozpoznawalnych marek wynagradzani są kwotami rzędu 3000-15000 zł za dzień zdjęciowy. Tak wysokie stawki mają związek z ich sławą oraz eksploatacją wizerunku w związku z rozpoznawalnością reklamowanej marki.


gif

Cena filmu reklamowego a cena sprzętu filmowego i studia

Wpływ na cenę filmu reklamowego ma również rodzaj wykorzystywanego sprzętu wideo i studia lub lokacji filmowej. W Skorupa Film pracujemy częściowo na własnym sprzęcie, który jest już wliczony w cenę produkcji filmu promocyjnego. Drugą część sprzętu zazwyczaj jednak wypożyczamy. Ma to miejsce szczególnie przy złożonych produkcjach, gdy potrzebne są: dodatkowe światło, dodatkowe kamery, różnorodne obiektywy. Ceny sprzętu filmowego z łatwością można sprawdzić, wchodząc na stronę dowolnej firmy rentalowej np. CAMCAM.


Współpracowałam z rentalami w różnych miastach w Polsce i ceny wszędzie są bardzo zbliżone. Za dodatkową optykę trzeba zapłacić ok. 100-300 zł. Za dodatkowe światło do średnio budżetowych produkcji ok. 100-400 zł. Za backupową kamerę lub aparat 250-500 zł. Podane kwoty obowiązują wynajmu na 1 dzień zdjęciowy. Do tego dochodzą jeszcze różne akcesoria w postaci dodatkowej pamięci, flag, blend, klatek, kompendiów czy urządzeń dźwiękowych.


Obniżenie ceny filmu reklamowego możliwe jest w przypadku wyboru lokacji do nagrań. Wielu klientów oferuje własną przestrzeń biurową, magazynową, gabinetową, co-workingową, w której można nagrywać bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W przypadku wynajmu studia nagraniowego, studia green screen lub hali zdjęciowej trzeba zwiększyć budżet na film reklamowy. W tym przypadku należy doliczyć ok. 700-5000 zł za dzień.


Postprodukcja, czyli montaż filmu reklamowego – ile kosztuje?

Postprodukcja to zwykle najdłuższy etap całego procesu produkcji filmowej. Większości kojarzy się ona z montażem. Wówczas ważne jest zachowanie spójności kierunku ruchów w następujących po sobie kadrach, ustabilizowanie ujęć, praca nad płynnymi przejściami czy odpowiednią rytmiką filmu. Poza tym w postprodukcji maksymalnie udoskonala się obraz. W związku z tym przeprowadza się:

· korekcję barwną

· balans jasności i kontrastu

· redukcję szumów

· wyostrzenie obrazu

· dodanie efektów i animacji

· wstawienie napisów.


Postprodukcja to również praca nad dźwiękiem. Nie tylko dobranie i edycja utworu muzycznego oraz efektów dźwiękowych. Ważny jest również odpowiedni mastering monologów, dialogów czy oprawy lektorskiej. Początkujący montażyści mają stawki 50-100 zł za godzinę. Doświadczeni specjaliści ok. 200-300 zł na godzinę. Obsługują oni biegle wiele programów, m.in.:

· Adobe Premier Pro

· Adobe After Effects

· Final Cut

· DaVinci Resolve

· Sony Vegas

· Avid

· Filmora

· Blender.


Specjalistyczne programy do montażu i edycji filmów też mają swoją cenę. Do profesjonalnej pracy z materiałem filmowym wymagana jest dostępność pełnej wersji aplikacji w pakiecie premium. Jest to zwykle koszt rzędu kilku tysięcy złotych — jednorazowo lub rocznie — w zależności od producenta technologii.



Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje film reklamowy. Projekt projektowi nierówny. Wszystko zależy od wizji i oczekiwań klienta, a także możliwości i umiejętności wynajmowanej ekipy. Podane w artykule stawki są jedynie poglądowe i bardzo uproszczone. Mają na celu uświadomienie, skąd biorą się takie, a nie inne ceny filmów reklamowych.


Producent musi ponieść w związku z realizacją zlecenia wiele kosztów i przy okazji powinien jeszcze wynagrodzić samego siebie. Osoba na tym stanowisku musi być nie tylko kreatywna i dobrze zorganizowana, ale również przedsiębiorcza. Ta ostatnia cecha jest niezwykle ważna w kwestii negocjowania budżetów z klientami.




5 wyświetleń0 komentarzy
bottom of page